Onderwijscoaching
Afhankelijk van de ontwikkelingsvraag van de onderwijsprofessional, kan ik verschillende coachingsvormen aanbieden. Graag lever ik maatwerk en stem ik vooraf de verschillende opties af. Soms is het prettig om in een traject van meerdere gesprekken (meestal een intakegesprek, vijf gesprekken en een eindgesprek) de vraag uit te diepen. In andere situaties is een combinatie van observaties en nagesprekken de meest effectieve aanpak. Een andere coachings- en begeleidingstechniek die ik graag gebruik is beeldcoaching (School Video Interactie Begeleiding). Wanneer we hiervoor kiezen, kom ik na het intakgesprek, aan de hand van de specifieke vraag, een aantal keer (meestal drie tot vijf keer) filmen in de groep. De leerkracht/docent en ik interpreteren de beelden en bespreken de les na. Beeldcoaching is een methodiek die uitgaat van de kracht en ontwikkelingsmogelijkheden van een persoon. In de lessituatie maak ik, naar aanleiding van de vraag van de leerkracht/docent, korte filmopnames die de interactie, instructie en organisatie vastleggen. Succesvolle momenten vormen het uitgangspunt voor het begeleidingsgesprek. Beeld voor beeld bekijken we hoe deze momenten tot stand zijn gekomen en hoe de onderwijsgevende deze kracht kan inzetten bij zijn of haar ontwikkelingsvraag. Beeldcoaching is een krachtig middel om naar jezelf en je functioneren te kijken en daagt uit tot diepgaande reflectie op je eigen handelen. Mijn ervaring is dat het een opbouwende en effectieve methode is die de autonomie en keuzemogelijkheden van de leerkracht/docent vergroot. Ik ben een gecertificeerde beeldcoach en hanteer een speciale gedragscode waarbij de privacy en de veiligheid gewaarborgd zijn.
Welke coachingsvorm of -structuur het meest geschikt en effectief is bij een ontwikkelingsvraag, bespreken we tijdens het intakegesprek.
Welke coachingsvorm of -structuur het meest geschikt en effectief is bij een ontwikkelingsvraag, bespreken we tijdens het intakegesprek.